Totes les valencianes i tots els valencians hauríem de saber que cap dels sistemes de finançament ha tractat amb justícia la nostra comunitat.
Enguany, cada ciutadà valencià rebrà 237€ menys que la mitjana de les altres autonomies; o si volen 839 € menys que l’autonomia millor finançada. Això vol dir que, a poc a poc, el govern central del PP ens està ofegant econòmicament i, si continua eixa dinàmica, no podrem ni prestar els serveis mínims i fonamentals als que tenim dret com a persones.
La nostra discriminació enguany superarà els 16.000 milions d’euros. Som l’autonomia que menys recursos per habitant rep i l’única que, tot i ser pobra, aporta diners al conjunt de l’Estat. Algú ho entén?
És per això que el passat dia 18 de novembre es va convocar a València una manifestació per un Finançament Just, per reclamar al govern central el que ens pertoca, i defensar amb fermesa els interessos de valencianes i valencians. Fins ahí tots d’acord… Tots? Tots no. El PP valencià, en un acte més de servilisme a Madrid, va ser l’únic partit polític que no es va sumar a la manifestació. La seua síndica, Isabel Bonig, va viatjar a Madrid, on s’entrevistà amb Montoro. Va tornar amb un xantatge sota el braç: a canvi d’un millor finançament autonòmic una abstenció dels diputats valencians al Pressupost del 2018. Dit més clar, els va comprar el vot. Eixa és la proposta del PP en un tema que és urgent resoldre i que no discuteix ni el Tato.
No contents amb això, el PP continua entestat a torpedejar qualsevol iniciativa de canvi que beneficie les persones més desprotegides. Així hem vist els últims dies com el govern de l’Estat presentava un recurs al Tribunal Constitucional per la Llei valenciana per a la funció social de l’habitatge. Una llei creada per a fer efectiu el dret a una casa digna que podria beneficiar moltes famílies amb ingressos mínims. Els números canten: 1.639.000 persones del nostre territori està en risc de pobresa i més del 55% de les persones sense treball no té cap prestació. Un recurs més de la llarga llista amb que el PP obsequia regularment els tribunals perquè no vol que la ciutadania comprove que el canvi al territori valencià és real.
En Compromís tenim clar que els partits d’esquerres hem d’avançar decididament cap a una societat més equitativa a força de treballar per a trobar solucions. És l’única forma de deixar en evidència el PP, que només té un projecte: l’enfrontament entre les persones, els col·lectius i els territoris i la submissió de qui ells consideren que estan sota el seu domini. Doncs estan ben equivocats amb nosaltres, perquè com cantava Ovidi: «Ja no ens alimenten molles, ja volem el pa sencer!».
Per un Bon Nadal i un 2018 ple de salut!

Desembre de 2017