Senyores regidores, Senyors regidors, Senyores i senyors.

Permeteu-me que dedique les primeres paraules als companys que s’estrenen hui com a regidors.

Benvingudes i benvinguts i l’enhorabona. Heu d’estar ben orgullosos d’ocupar estos escons, que representen la voluntat del poble de Puçol. Comenceu hui una etapa en les vostres vides que ja vos puc assegurar que serà apassionant.

Espere també que vos resulte profitosa com a polítics i enriquidora com a persones. Confie que els vostres companys veterans seran generosos i compartiran amb vosaltres l’experiència que ells han anat acumulant al llarg dels anys.

I que vosaltres sigueu crítics per a recordar-nos cada dia que el carrer comença a la mateixa porta de l’ajuntament. Sort!

Veïnes i veïns de Puçol, en els moments en què pensava que podria arribar este instant, em preguntava quins serien els meus sentiments en una ocasió tan important.

Hui ha arribat el moment i el sentiment que ocupa amb més intensitat el meu cor és l’agraïment.

En primer lloc, als meus companys de col·lectiu per triar-me com a cap de llista de la candidatura de Compromís per Puçol.

Agraït especialment també estic a les persones que ens vau votar: gràcies per la vostra confiança, que Xavi, Mar i jo esperem convertir en satisfacció amb el treball de cada dia.

El tercer agraïment és per als companys dels altres partits que hui han renunciat a la seua pròpia candidatura per la meua, gest que els honra i amb el qual m’han fet alcalde. Gràcies per la vostra generositat, que espere convertir en il·lusió pel treball de cada dia que compartirem a partir de hui mateix.

Discurs 5Em sent també profundament afortunat per l’ocasió que em brinda la vida de representar el meu poble, el poble de Puçol, que tant estime i que tant m’agrada per tot el que l’identifica i el distingeix d’altres pobles; característiques pròpies que el fan singular, entre les quals vull destacar la seua pluralitat i diversitat.

Perquè este és un poble on les persones viuen, senten i creuen de manera diferent sense que això impedisca l’harmonia necessària per a la convivència cívica. Però també és cert que la nostra ciutadania pateix diferències molt greus que nosaltres, els qui heu volgut que vos representàrem, hem de procurar eliminar. Precisament des de la pluralitat d’opinions, hem de fer tots els esforços possibles per a rescatar persones i tornar-los el que cap persona ha de perdre mai: la dignitat.

Eixe és el nostre objectiu com a equip de govern i el meu particular com a alcalde de tots els puçolencs i puçolenques.

Com a servidors de tots vosaltres, perquè heu dipositat la confiança en tots nosaltres per a fer d’este un poble simplement millor.

I la confiança, senyores i senyors, no es pot defraudar. Com tampoc podem passar per alt el missatge que ens han enviat els nostres conveïns: no a les majories absolutes, que comporten sobèrbia en la manera de tractar i corrupció en la manera de fer. No a la política de la manipulació, de la mentida, del tracte de favor. No a la política vella i rància. El poble ha parlat i ha demanat diàleg, consens i honestedat en la vida pública. Ha demanat pluralitat i decència. I nosaltres ho farem.

Discurs 3En primer lloc, conformant un equip de govern de quatre partits que hem deixat de costat les diferències i hem posat en comú tot el que ens unix per fer una acció de govern eficaç, amb la mirada posada en els col·lectius més desafavorits i dèbils. Amb la mà oberta als sectors comercial i empresarial, vertaders creadors de treball, que ens poden ajudar a superar esta crisi que dura ja massa temps.

I amb les portes i finestres d’esta casa obertes si volem fer una política d’austeritat, transparent i participativa.

Austeritat en els sous del equip de govern. El que treballa té que cobrar, sí, pero un sou just. Ací no es ve a viure de la política, si no a treballar amb vocació de servei públic.

Transparent de dins cap a fora, informant i comunicant puntualment i sense ocultacions la gestió d’este govern. Participativa de fora cap a dins, amb la reforma del ROM i la possibilitat de presentar iniciatives legislatives populars.

Més enllà de les eleccions, els ciutadans hem de poder participar activament en les decisions que es prenen en les institucions i que ens afecten en la nostra vida diària.

Austeritat, transparència i participació. Però també generositat, humilitat i responsabilitat. Estos han de ser els pilars d’este nou govern.

Discurs 6Tots hem actuat generosament renunciant a les diferències i centrant-nos en els punts comuns de cada programa. Tots hem de ser humils i reconéixer els mèrits i capacitats dels altres. Tots hem de ser responsables de l’acció conjunta de govern. Tot això, senyores i senyors, es resumix en dos paraules: lleialtat institucional.

La que estem obligats a exercir per raó del nostre càrrec i en virtut de la confiança dels nostres conciutadans. La lleialtat a esta institució, que no és només un edifici on vindre a fer tràmits. Esta és la casa del poble i al poble devem la nostra lleialtat.

A totes i cada una de les persones que viuen en Puçol, sense distinció pel barri on viuen, les creences que tinguen o la llengua que parlen.

Ni tampoc distinció pel partit que haja votat cadascú. Cal desterrar el sectarisme de l’ajuntament i de la manera de fer. Si reivindiquem un poble plural, la seua màxima institució ha de donar-ne exemple.

Per això, la Junta de Govern Local estarà oberta a tots els partits: els que formen part de l’equip de govern i els que estiguen en l’oposició. I en eixa Junta de Govern Local l’alcalde delegarà totes les competències que la llei li permeta.

S’han acabat les decisions unilaterals, sense comptar amb l’opinió dels altres, perquè això atempta contra la mateixa idea de democràcia participativa i té, a més, uns efectes perversos, com hipotecar el futur de Puçol amb contractes que ofeguen la hisenda municipal.

El futur d’este poble està en mans del poble, que ha de poder decidir cap a on va. En eixe futur que hauria de ser millor que en els últims anys, de misèria moral i desconfiança en la política, hui estem inaugurant una etapa en la història de Puçol.

El «poble d’aigües» del gran Josep Maria Ribelles té ara l’oportunitat de regenerar la seua vida pública i d’adoptar una altra manera de fer política, més pròxima a les persones, més àgil en els tràmits, més eficaç en les accions. I en eixa tasca necessitem el concurs de tots, en especial dels treballadors i treballadores d’esta casa, servidors públics que compten amb tot el nostre respecte i de qui esperem dedicació i bon fer.

Discurs 1Torne al principi del meu parlament: sóc afortunat de viure este moment al qual hem arribat després d’anys de treball, més intens en els últims mesos i de dedicació total en les últimes setmanes.

Per això, no puc ni vull acabar sense tornar a donar les gràcies. Gràcies, Maria Dolores, germana, si no t’hagueres ocupat de la mare al 100% no ho haguera pogut fer. Gràcies, Elisa, filla meua, sense tu, la vida no tindria cap sentit. Gràcies, Nathalie, carinyet, … I pel teu patriotisme de pedra picada, que ha servit per apuntalar les meues pròpies conviccions valencianistes, que són el fonament de totes les altres. El valencianisme progressista i profundament democràtic com a element de cohesió social.

Per això, acabaré tornant als nostres orígens com a poble; a les nostres arrels, que s’enfonsen en els segles fins a Jaume I i el valuós testament que ens deixà.

Les paraules del nostre rei fundador haurien de ser assumides com un deure moral per qualsevol servidor públic.

Jo, Enric Esteve Ramon, hui dia 13 de juny de 2015, davant de tots vostés, les faig meues: «Amar i protegir totes les persones i el poble; fer regnar la justícia i vetlar perquè els grans no oprimisquen els menuts».

Moltes gràcies. Visca Puçol!

Enric Esteve, alcalde de Puçol

Discurs 7